DROBNÉ AKTUALITY:
17.9.2013 - Rubrika "Voda a okolí" roztžena na více rubrik podle použitého typu plavidla.

Jizerské tisícovky 2013

21. ledna 2013 v 13:07 | Aleš |  Lezení a hory
Po dvou letech jsem se zase těšil na účast na této tradiční akci. Ale to by nebylo normální, kdyby věci šly hladce. Nejprve odpadl kolega co měl k nám letos přidat a ve čtvrtek večer začalo být blbě i mě. Se vztekem jsem si vzpoměl, jak pro mě dopadly nedávné SSaN, které jsem proležel v posteli. V pátek se situace trochu zlepšila a tak jsem si řekl, že horským vzduchem nejlépe zlikviduji chorobu a vyrazil jsem směr Tanvald.

Večer jsem dlouho neponocoval a zalezl co nejdřív do kanafasu. Ráno vstávání po páté, snídaně a odchod na zastávku. Vlak je tu během okamžiku a my sní po pár desítkách minut v Kořenově. A jeto zase tady. Nejprve s běžkami v rukách pak po magistrále pod Zámky. Zde tradičně potkáváme skupinu vyrážející z Níčových domků. Cesta je prošlapaná a tak stoupáme na lyžích na Zámky. Bohužel to prošlapával někdo kdo nevěděl kudy a zbytečně obchází vrchol ze západu. Nakonec to vzdal a tak přebíráme prošlapávání a skoro každý na vlastní pěst pátrá po vrcholové skalce. Sláva máme jí, potvrdit kontrolu a zase dál.

Probít se na modrou vedoucí na Jizerku. Tradičně cesta po ní stojí za pytel. Pak přes parkoviště a do lomu pod Bukovcem. Zase je kontrola bohužel dole v lomu. Při označování kontroly se kolem šíří silné aroma mletého pepře. Když to Michal zmíní, nějaký postarší strejda se přizná, že si pepř nasypal do rukavic a ponožek, aby mu nebyla zima. To jsou teda nápady.

Zatím se cítím dobře, počasí je ideální, nefouká prostě podmínky přesně pro to dát to konečně celé. Jelení stáň bez problémů. Svačinka a dál po hřbetu na Předěl. Vychází slunce a vrchol Smrku se třpytí před námi. Dojíždíme pod něj. Zde začíná lahůdka tzv. Nebeský žebřík - strmá pasáž výstupu, který se odehrává s běžkami v rukách a stojí hodně sil. Odměnou je krásný rozhled z vrcholu, jaký jsem tu ještě nezažil. Dokonce si vylezu i na rozhlednu protože je konečně něco vidět.

Cipísek s Davidem chtějí ještě na polskej Stoh, ale mě se nechce. Co se dá dělat jedu s nima. Je to sice jen šest kilometrů tam a zpět bez významného převýšení, ale padá tam na mě jakási krize. Možná, že na virózu ten horský vzduch úplně až tak nezabral. V sestupu Nebeským žebříkem mi kluci utíkají. Dole se potřebuju najíst a oni jedou dál. Na Předělu čekají. Posílám je dopředu, ať se nenechají zdržovat, že se vrátím do Tanvaldu a raději zalehnu.

Chvíli váhají a pak jedou. Já se plácám svým tempem. Rozhoduju se sebrat jěště vrchol Kneipy a Milíře, které mám po cestě. Ze Smědavy stoupám pomalu, ale zase mi to zde krásně drží jako obvykle a opět si tak potvruji svůj magnetismus v tomto stoupání. Projíždím kolem bufáče a hledám kontrolu Kneipy. Tady je! Studuju mapu, je mi celkem přijatelně a červík v mozku hlodá. Dám ještě Polední kameny je to kousek a navíc vtipný vrchol v tom, že se k němu přijede zeshora.

Potvrzujuju Polední kameny a zvažuju co dál. Rovnou do Tanvaldu? Když už jsem tady, tak to vezmu, alespoň přes sedlo Holubníku a seberu ještě Černou horu a Sněžné věžičky. Pomalu se smráká a padá mrazivá mlha. Vleču se na Černou horu. Proplétám se mezi smrčky, které ohýbají hřbet pod těžkou námrazou. Na vrcholu už rozsvěcuju čelovku. Sjíždím na mělké sedlo a jedu k Sněžnejm věžičkám. Zde je kontrola na vrcholu skály. Už několik posledních kontrol jsem bojoval se sundáváním lyží. Tady sundavám lyže asi pět minut. Vázání nějak zamrzá, ale nakonec se zadaří.

Po žebříku šplhám na vrchol vyhlídky, potvrzuji průchod a zase dolů, nazouvám lyže a jedu dál, nějak jsem se zamotal chytil špatných stop a za chvíli místo do sedla mezi věžičkami a Černou horou jedu někam směr Čihadla. Naprosto idiotská cesta, ale vracet se už hlubokým sněhem nebudu. Co tady proboha jelo za idioty? Po bloumání hlubokým sněhem přes potok mě stopy vyvrhnou na magistrále kousek od Čihadel.

Už na to dlabu a jedu rovnou zpět. Únava se stále silněji hlásí o slovo a jíst nemám chuť protože už mi dávno došla voda na zapití. Taky pěkná debilita si jí vzít jen litr a půl. Naštěstí je to už globálně z kopce. O to víc si "vychutnávám" táhlé stoupání pod Milířem. Jsem hotovej, ale už to konečně zase frčí směr Mariánská hora. Využívám známých zkratek a dostávám se pod Tanvaldský Špičák. Tady vždy sundáváme lyže a po prudké silničce stoupáme. Tentokráte se nic takového nekoná. Vázání zamrzlo a ani hrubá síla, ani vztekání se nepomáhá. Rezignovaně stoupám po silničce s lyžemi na nohách. Vopruz.

Konečně jsem v místech odkud zase budu klesat. Už to zase frčí. Poslední desítky metrů před loukou, jsou ale ničením lyží díky malé vrstvě sněhu a kořenům pod ním. Sjíždím na sídliště. Další marná snaha o sundání lyží, následovaná pochodem přes sídliště po štěrkovaných chodnících směr sportovní hala. Na lyžích dojdu až přímo do lyžárny, kde konečně se můžu vyzout z bot a nechat je na lyžích.

Dávám si polívku a raději zase hned zalézám do postele. Přemýšlím, kde všude byla chyba. Je to, ale jedno, hlavní motto akce "zase nadoraz" jsem splnil. K odrovnání a vyčerpání mi stačilo jen 9 vrcholů, 63km a 1900 metrů převýšení. Tím více musím pochválit Cipíska s Davidem, kteří ten den objeli 15 vrcholů a dorazili až o půlnoci. Klobouk dolů.

Na závěr nutno říci, že pondělí trávím doma v posteli. Když bacila nedostaly hory, tak se o to musí postarat farmakologie.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.