DROBNÉ AKTUALITY:
17.9.2013 - Rubrika "Voda a okolí" roztžena na více rubrik podle použitého typu plavidla.

Úpa

18. března 2012 v 5:53 | Aleš |  Kajak divočák
Sjet si Úpu skrz Babičino údolí nás okamžitě napadlo, když jsme zde byli minulý rok na kolech pátrat po hrobech z války roku 1866. Letos úplně náhodou přišel čas cíl vyplnit. Při vymýšlení kam vyrazit na vodu, a využít tak pěkného počasí a hlavně příslibu lenčiny mamky, že s náma pojede a udělá si výlet s Adélkou, můj zrak padl na Kenyho výzvu na konferenci. Z textu "pojedu s holčičkama na Úpu, kdo se přidá" jsem pochopil, že bere své malé dcerky zaučovat na řeku. Alespoň okoukneme jak se to s dětmi na kajaku dělá neb to jednou snad budeme potřebovat.

Začátek splutí jsme smluvili do Suchovršic. Jak s Lenkou všude jezdíme s časovou rezervou, tak tady jsme to trochu přehnali a byli na místě srazu v 9:30. Sraz byl v 11h a skutečně v tolik hodin vedle nás zastavilo auto s kajaky na střeše a s Kenym na palubě. Snažím se nedat na sobě znát údiv, že místo malých dětí se z auta vysoukali další tři dospělí.

Pak už klasika pendl do Ratibořic a hurá na vodu. První jez všichni sjíždíme včetně Lenky, která od smolné Otavy jezy "zásadně" nejezdí. Na dalším jezu většina přenáší. Skok do válce si neodpouští Keny a přidává se Libor. Keny bez problémů, Libor eskymuje. Že bych si to sjel? No zkusím to, kdyžtak to pak zvednu nooo. A jde se na věc. Rychlý rozjezd. Pár posledních mocných záběrů před korounou jezu. Pádlo zasadit za hranu a zabrat. A ..... místo elegantního boofu posílám loď do válce trochu bokem a za vteřinu už v něm bezmocně surfuju. Drží mrcha a nechce pustit. Postupně se posouvám válcem až se špičkou zarazím o boční zeď jezu. To je konečná. Třese se to třese jako šiška v lese, ale válec mě né a né pustit. Čas se vleče. Hlavní co mi bleskne hlavou, že se mi nesmí nic stát, protože to by pak bylo na raftu jako vždycky keců v diskusi o nehodě. Naštěstí zjišťuji, že je tu celkem mělko a tak se z boje "o život" stává jen boj o dobrou pověst. Voda cáká, visím na pádle, různě se zkouším vykopnout, ale projevuje se nezkušenost, že těmhle věcem se na kanále vyhejbám a tak to pořádně neumím. Abych nezdržoval ostatní až do léta, kdy opadne voda, volím ródeový prvek Wet Escape (nezaměňovat s vykrysením!) a vylézám ven pod vodou. Sbírám loď a pádlo a je posekáno. To jsem se zase pěkně předvedl, jen co je pravda.

Plujeme dál. Další stupínky. Něco jedeme něco vynecháme. Údolí se více a více zařezává a vzdaluje se od něj civilizace. Jedeme s Lenkou napřed a dáváme do rychlosti co jde. U Slatiňanského mlýna na nás čeká Adélka s babičkou. Babičku s kočárkem jsme poslali do Babičina údolí a teď čekají, aby si Adélka dala gáblík. Mlíčko už se veze, ale k mostu je to dál než jsme odhadovali. Konečně most.

Po zaopatření Adélky jedeme dál zatímco babička tlačí kočárek sedm kilometrů zase zpět po břehu směr parkoviště. Na naší vodní cestě nás čeká už jen Viktorčin splav, který si rádi odpouštíme, protože voda v podjezí tu je do kopce a surfovat tu už kdysi zkoušela Viktorka, takže by smrt ani nebyla moc originální.

Dlouho to netrvá a jsme na rozvodí, kde nad jezem odbočuje z řeky přivaděč vody k nádrži Rozkoš. Během balení věcí doráží i dětská sekce, takže ještě pendl pro auto, naložit kajáčky a tradá všichni domů. Byl to pro všechny dlouhý den.

Závěr a poděkování:
Řeka nás celkově překvapila, zejména jak tekla. Nebyla to sice žádná divočina, ale pěkné svezení ano. Hlavně jsme čekali spíš voleje, že jsme dokonce zvažovali zda nevzít Červenáčka místo kajaků.
Děkuji Kenymu, že se mě snažil vytáhnout z válce na házečce i když než jsem si toho stačil všimnout volil jsem raději krysu ... tedy Wet Escape.
A hlavní poděkování patří samosebou babičce Dáše, jejíž hlídání Adélky akci umožnilo jako takovou, protože bez toho, bychom si nesjeli asi vůbec nic.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.