DROBNÉ AKTUALITY:
17.9.2013 - Rubrika "Voda a okolí" roztžena na více rubrik podle použitého typu plavidla.

Po stopách bojů 1866 - Náchodsko

8. května 2011 v 19:03 | Aleš |  MTB
Voda stále chybí skoro v celé Evropě a tak je čas si udělat víkend na kolech. Míříme již po páté po stopách prusko rakouské války roku 1866. Tentokráte za stopami bojů v okolí Náchoda a České Skalice.

Vyrážíme z České Skalice a hned kousek za ní je první z připomínek událostí roku 1866. Vojenský hřbitov kam byly přesunuty hroby, které by jinak zaplavila vodní nádrž Rozkoš. Pokračujeme dále po naučné stezce do lesa Dubno, kde je další s pomníků Spící lev, věnovaný 80 vojínům setníku E. Riedlovi a por. Adolfu Studničkovi.

Míříme dál směr Náchod po naučné stezce. Přichází stoupání do Václavic, kde objevujeme pomník s krásným bronzovým orlem. Propátráváme blízký les a opět nacházíme další pomníky. V místě zvaném Branka u jezdeckého pomníku si dáváme svačinku. Za dalším pomníkem jedeme do Vysokova. Tam však je pomník na soukromém pozemku a naše nadšení pro hledání pomníků není zase takové, aby jsme k němu lezli přes plot.

To k následujícímu pomníku polních myslivců nic přelézat nemusíme. Krásný památník tvoří socha polního myslivce stojícího na lebce. Krátce se zastavujeme a pak pokračujeme do Náchoda, kde si ještě prohlížíme vojenský hřbitov nad Náchodským zámečkem. Sjíždíme do města a v předměstí Běloves, hledáme pomník prvního zabitého vojáka tohoto konfliktu. Ale bohužel bezvýsledně. Vracíme se zpět a navštěvujeme regionální muzeum v Náchodě.

Zbylá část dnešního výletu už je jen pouť za pěknou krajinou a ne válečnými hroby. Jedem podél Metuje údolím Peklo do Nového Města nad Metují, objíždíme vodní nádrž Rozkoš a vracíme se do České Skalice. Na noc se ubytováváme v kempu Rozkoš.

Nedělní výlet je poznamenán nečekanou zimou a silným větrem. I nebe je zahaleno mraky přesto, že jsme očekávali jasné a teplé počasí. Doufáme ve vylepšení protože je nám dost zima, zejména ve sjezdech. Neprve jedeme proti toku Úpy Babiččiným údolím. Vidíme tak místa popsaná v Babičce od Boženy Němcové. U Bílého mostu opouštíme Úpu výšlapem na plošinu nad údolím. Po zelené značce se přesunuje na naučnou stezku vedoucí do Josefova. Tím jsme zpět na stopě událostí roku 1866.

Na horních plošinách fouká ještě více a zima doráží. U Svinišťan a Sebuče opět nacházíme řadu pomníků, kde vojska pruského 5. sboru svedla za pochodu směrem k Choustníkovu Hradišti bitvu dne 29.6.1866. Rakušané tu ztratili 39 důstojníků a 1411 mužů. Prusové 15 důstojníků a 379 mužů. Z Krabčic jedeme po modré a to jsme si dali. Rozvoral to tu nějaký traktor a následně to někdo vylepšil nějakým staveništním rumem. Cihly a tak podobně. Radost hlavně pro Lenku.

Pak ještě pár silniček a jsme v pevnosti Josefov. Je zde otevřenej nějakej vietnamskej krámek a Lenka toho využívá k zakoupení nějaké mikyny, aby tak nemrzla. Na západním konci pevnosti se účastníme prohlídky ve zdejších kasematech. Následuje polévka na zahřátí v hospodě a začínáme se proti silnému větru vracet do České Skalice. Místy je to dřina proti větru, který narozdíl od nás ocenili kiteři na Rozkoši. Ve tři hodiny jsme v kempu. Tak zabalit a vyrazit na cestu zpět. A kam příště? Ještě nás čekají bojiště u Trutnova a to co jsme ještě nenavštívili u Hradce Králové.

Sobotní trasa (na cykloserveru)

Nedělní trasa (na cykloserveru)

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.