DROBNÉ AKTUALITY:
17.9.2013 - Rubrika "Voda a okolí" roztžena na více rubrik podle použitého typu plavidla.

Domácí terény 2 - Severní prostor

11. února 2008 v 9:52 | Já |  MTB
Tak jsem se konečně dočkal a nové kolo dorazilo. Přemýšlel jsem kam vyrazit ho pořádně projet a vyzkoušet. Volba byla, ale jednoznačná - do mého nejdomácnějšího terénu a sice do strání pravého břehu Vltavy mezi Trójou a Kralupy. V těchto místech pořádám tradiční Vánoční akci Severní sjezdy a nevyjezdy (dále jen SSaN). I s ohledem na další ročníky jsem se jak hledat další možnosti jak modifikovat trasu, aby jsme nejezdili pořád stejně. Nakonec jsem však zůstal u typické i když lehce upravené trasy. Ve Větrušicích mi přes cestu přeběhla černá kočka, čemuž jsem se vysmál s tím, že já mám kočky rád a tudíš na mě nějaké pověry neplatí. Takže hnedle po sjezdu dolů k Vltavě už jsem máčel do kalných vod této řeky duši, abych zjistil, kdeže je to ta "zkurvená" díra. Někde jsem najel na trn a probodnul prední kolo. Přesto, že kolo je v záruce, tak tohle asi nevyreklamuju a tak jsem vytáhnul lepení a musel to zapatlat sám. Příště až uvidím černou kočku musím pořádně přidat. :o)))
V místech, kde se trasy překrývají jsem použil modrou barvu.
Délka: 59,61 km (počítáno od Holešovické tržnice)
Převýšení: 979m
Popis trasy: (klasický kurz cesty, ten se však neustále rozšiřuje a kombinuje)
Z domova se libovolně dostaneme k psímu útulku v Tróji. Po modré značce vyšlápneme nahoru do Bohnic. Jakmile by jsme měli opustit les a vjet do zahrádkářské kolonie odbočíme vlevo po odbočce na výhled na kaňon Vltavy. (kdo chce zajede si na výhled) Hned jak nás pěšina z lesa vykopne na rozbitou silničku jedeme doprava a hned jak to jde opět doprava podél hřbitova a posléze louky. Vlevo máme louku vpravo zahrádky a míříme do nitra Bohnic. Jakmile dojedeme na křižovatku tvaru T odbočíme vlevo, protáhneme se kolem závory a již to svištíme přes kameny při prvním sjezdu. Setrvačností dojedeme až do půlky kopce po cestě přes louku. V tu chvíli jsme na modré značce. Značka odbočuje vlevo, ale toho si nevšímáme a jedeme rovně k lesu. Zde cesta začíná klesat do Drahaňské rokle, ale toho si také nevšímame a dáme se vpravo po louce nebo pěšinou na okraji lesa a louky. Ta nás zavede ke žluté značcce z Čimic. Teprve po ní sjedeme do Drahaňské rokle. (dá se sjet buď přímo po značce - velký spád šikmo svahem, úzká pěšina. Nebo lepší cestou poněkud vpravo. Ta zase často bývá rozdupána od koní.) Každopádně v údolí to vezmeme vlevo po kamenité cestě. Jedeme po ní dokud je sjízdná pro auta. Jakmile mineme poslední domek na levé straně, odbočíme šikmo vlevo a vyšlapeme zpět na louku, kde se objevíme přesně v místech, kde jsem před chvílí opouštěli modrou značku. tentokráte po ní jedeme vpravo a hned za zelenými rourami nás čeká další sjezd do Drahaňské rokle. Pokračujeme dál údolím, ale k Vltavě nedojedeme, zato přes můstek tvořený panelem přejedem přes potok a vyšlapeme k zahrádkám v Brnkách. Dáme se doleva po asfaltce a jedem do mírného kopečka, který se posléze zlomí do pěkného padáku k Vltavě, ale nedáme se strhnout sjezdem a po chvíli odbočíme vpravo mezi zahrádky a opět šlapeme do kopce. Dáváme pozor, aby jsme neminuli ulici se jménem Do polí, která vede vlevo. Dáme se po ní. Pak vlevo a vpravo a vhůru na horizont stále mezi zahrádkami. Pokračume rovně a na křižovatce kde se cesta rozdvojuje vezmeme tu levou. Máme vlevo zahrádky a vpravo pole. Jedeme z kopce, ale dáváme pozor. Hned jak se objeví první zahrádka i na pravé straně tak za ní odbočíme na pěšinku vpravo a jedeme po okraji lesa až narazíme na žlutou značku po které sjedeme do údolí pěkným sjezdem. (vlevo) Pokračujeme dolů směrem k Vltavě. Jakmile přejedeme můstek přes potok dáme se vpravo, čímž se napojíme na modrou regionální psaníčkovou značku. Ta nás vede přes Masarykovu skálu do Klecan. Tam vyhledáme za kostelem zelenou značku a s ní sjedeme krásným sjezdem až k Vltavě. Zde se pokud chceme můžeme začít vracet, ale raději zatočíme doprava a po červené podjedeme lom a vjedeme do Husince. Zde začneme stoupat po silnici. Hned za vracečkou doleva odbočíme na lesní pěšinu, která nás strmější, ale zajímavější cestou zavede k silnici. Tu přejedeme a dáme se polní cestou k chatám. Pokračujeme kolem nějakých sadů po bývalé červené značce do Větrušic. Projedeme vesnicí a po silničce poračujeme až ke kravínu nebo co to je, kde asfalt končí a nás polní cesta vede až ke krásnému sjezdu zpět k Vltavě. Vynoříme se u přívozu naproti Libčicím. Podél Vltavy se začneme vracet do Řeže, opět podjedeme lom a pokračujeme dál. Až do míst, kde asfaltka prudce zahybá vlevo do kopce. Vyšlapeme opět pár výškových metrů do Brnek. Už to zde začínáme poznávat protože jsme zde již dnes jeli. Vracíme se tedy po stejné cestě a vychutnáme si sjezd dolů k mostu z panelu. Tam zatočíme vlevo a po žluté pomalu stoupáme Drahaňskou roklí. Komu se po žluté podaří vyšlapat až k áleji vedoucí do Čimic je opravdu borec. Žlutá značka nás vyklopí mezi vilkami v Čimicích. Projedeme vilkami rovně a když už to nejde jedeme vlevo až na hlavní. Vpravo dolů a hned zase vpravo. Napojíme se na modrou značku a tou svištíme údolíčkem dokud nás nevyklopí v místech, kde jsme dnes poprvé sjížděli. Dáme se vlevo a po stejné trase se vrátíme k trojskému psímu útulku. Vychutnáme si tak ve sjezdu i náš dnešní první výšlap.

Mapa prostoru: ke stažení
červeně zakresleny spojky. fialově význačné a charakteristické úseky
Zahřívací - Modrá značka od Trojského psího útulku nahoru do Bohnic k zahrádkám. Pěkná pěšina vhodné jako sjezd i výjezd.
Kamenka - Kamenitá cesta od závory v ulici U Drahaně dolů k Čimickému potoku. Vhodné jako sjezd i výjezd.
Údolíčko - Modrá značka podél Čimického potoka ústíci pod sjezdem Kamenka. Pěkný úsek, sice málo strmý, ale dá se to tu pěkně rozšlapat.
Žluťák - strmá pěšina po žluté značce do Drahaňské rokle. Pozor na chodce a pozor v první zatáčce vlevo. Vhodné hlavně jako sjezd.
Álej - žlutá značka v zdánlivě nekonečné aleji. Vyúsťuje do sjezdu Žluťák.
Třasořiťka - kamenitá lesní silnička do Drahaňské rokle. Vhodné jako sjezd i výjezd.
Vodroury - po modré značce pěšinou od roury do Drahaňské rokle. Vhodné zejména jako sjezd. Na začátku pozor v první zatáčce vlevo. Dá se použít i jako výjezd, ale posledních pár metrů je nářez.
Vracák - Pěkný sjezd i výjez do/z Drahaňské rokle. Neznačeno. Pěšina začíná u můstku z panelu na začátku Drahaňské rokle. Při sjezdu může dělat problémy ostrá zatáčka vpravo.
Kořeny - žlutý sjezd z Přemyšlení do údolí Přemyšlenského potoka. V jednom místě obtížné místo s kořeny. Vhodné spíše jako sjezd.
Halda - paralelní sjezd se sjezdem Kořeny. Začíná na pěšince po okraji lesa mezi ulicemi K přívozu a K Holosmetkům. U takové tyče mezi stromu dolů. Sjezd končí haldou štěrku. Vhodné jen jako sjezd.
Masaryk - Výjezd nebo krásný rychlý sjezd po modré psaníčkové značce vedoucí z údolí Přemyšlenského potoka k Masarykově skále u Klecan. Poslední dobou můj oblíbený sjezd.
Trní - Sjezd po modré psaníčkové značce z Klecan ulice na Vinici dolů k Vltavě. Kamenitá úzká pěšina končící komusi za barákem. Vhodné jen jako sjezd.
Zelenej - Zelená turistická značka z Klecan dolů k Vltavě. Širší místy kamenitá pěšina až cesta. Vhodné jako sjezd i výjezd.
Horní spojka - zeleně značená odbočka na výhled z Klecan. Spojuje sjezdy Vyhlídka a Zelenej. Pěkná široká udusaná pěšina.
Dolní spojka - psaníčková modrá značka spojující v půlce svahu cesty Vyhlídka a Zelenej. V půlce překonává zajímavý kamenný můstek. Vetšinou širší udusaná pěšina. V okolí můstku trochu technické.
Vyhlídka - Širší udusaná pěšina spojující vyhlídku u Klecan s údolím Vltavy. Neznačeno.
Terorista - Spojka vedou nad kamenolomem pod Klecanama. Pěšina začíná u Klecanské vyhlídky a končí na silnici spojující Klecany a Řež. V jednom místě těžko vyšlapatelné stoupání. Pěšina ústí v lomu, kde se dáme prašnou silnicí vpravo. Ne dolů do lomu!
Mimoň - Sjezd z Větrušic dolů k Vltavě. Kamenitá pěšina s jedním skalním prahem a ostrou zatáčkou doleva. Vhodné hlavně jako sjezd.
Klopenka - Velice krásný sjezd končící pěknou klopenou zatáčkou. Ve střední části větší volné kameny. Dá se použít i jako výjezd. Spojuje údolí Máslovického potoka a Větrušice.
Nad vodou - krásná hravá uzká pěšina po navigaci nad Vltavou. Červená značka spojující Řež s údolím Máslovického potoka. Obávám se, že dříve či později tuto krásnou pěšinu zprasej vybudováním asfaltované cyklodálnice.

Aktuality:
18.4. 2008 - s Lenkou objevena spojka mezi vyhlídkou u Klecan cestou nad lomem až k silnici Klecany - Řež (36km/280m)
26.4. 2008 - s kolegou Radkem, výzkumy trasy pro příští ročníky na výše zmíněné pěšině se stávám obětí atentátu. (35km/551m)
28.4. 2008 - s kolegou Dvořkinem jsme vyrazili na klasický kurz akce + rozšíření na vyhlídku za Klecanama, abych si vyfotil ten teroristickej picholák. Kolega byl pěkně hotovej, ale jak ho znám, natrénuje a příště to bude přesně naopak. (40km/561m)
5.5. 2008 - opět s Dvořkinem po práci. Tentokráte vynecháváme nějaké sjezdy a prozkoumáváme horní části Brnek. Také si sjíždíme jeden sjezd co jsem si vyhlédl už 26.4. Končí pěknou šterkovou hromadou pro efektní skok. Ale nechceme rozložit kola ani sebe na prvočinitele, tak si to pro tentokráte necháváme ujít. Díky vynechání nejakých aktrakcí můžeme jet až za Větrušice a vrátit se do Řeže a následně domů podél Vltavy. Bohužel ten nejhezčí sjezd celé akce byl nechutně rozbahněnej a tak ze sjezdu nic moc nebylo a technika trpí. (51km/610m)
12.5. 2008 - Dvořkina skolil nejaký bacil a tak tentokráte jsem vyrazil sam. Byly idealní podmínky, nikde ani louže a tak se všechny sjezdy daly užít. Naopak jsem spíš bojoval s prachem. (55km/ 700m)
27.5. 2008 - Opět s Dvořkinem na trase. Přesto, že tam jezdíme tak často opět se podařily nějaké prvotiny tím, že jsme otočili nějaké kopce a vyjeli si věci, které jsme zatím vždy jezdili jen dolů. Při dohadování se o plánu trasy vyplynula jedna věc a sice, že se často těžko můžeme domluvit co je co. Z tohoto důvodu bude potřeba charakteristická místa nějak pojmenovat. Sjezd viz 5.5.2008 bych nazval "Halda" a paralelní sjezd po žluté "Kořeny". Na zbylá místa přijímám návrhy v komentářích. (53km/754m)
2.6. 2008 - Dvořkin tentokráte simuloval služební cestu a tak jsem na trať vyrazil s kolegou a bývalým závodníkem Lukášem. No to byl nápad - málem jsem zkolaboval. Každopádně mám radost, že se mu trať líbila a dokázal ocenit její kvality. Jinak pomalu vyniká mapa s pojmenováním míst. (35km/490m)
9.6. 2008 - Zase všichni simulují pracovní vytížení tak vyrážím opět sám. Podmínky tak akorát, většinou sucho někde bláto. Rozhoduji se jet něco kratšího, ale s velkým převýšením. Zase mě trasa překvapuje, opět objevuji nový sjezd (viz mapka níže) po modré psaníčkové značce z Klecan k Vltavě. Vyjíždět tudy asi moc nepůjde. Pojmenovávám si ho pro sebe Trní. Mapa už skoro je. Zveřejňuji tedy alespoň rozpracovanou verzi mapy. (44km/721m)
11.6. 2008 - Tentokráte jen kratší výlet se skorošvagrem Pavlem. Projeli jsme si teď již klasickou trasu až do Klecan. Sjeli si Trním dolů a okruh Zelenym a přes Horní spojku k vyhlídce a dolů. Návrat byl rychle kolem vody kvůli fotbalovému přenosu. No stejně je Pavel nezachránil a pěkně to projeli. (39km/570m)
17.6. 2008 - Opět sám. Moc se mi nechtělo a tak jsem vyjížďku věnoval objevování nových tras. Při té příležitosti se mi podařilo objevit pod Klecanama uměle (asi na černo) zbudovaný sjezd. Je tam pár skoků, pěkné zatáčky. Docela to jde i na HT a s našlapama, ale chce to opraně. Navíc jsem neměl ani helmu, kterou jsem zapomněl doma, na což mě upozornila nějaká asi pětiletá holčička. Často tu asi jezdit nebudu, ale do SSaN to možná zařadím. Každopádně jsem ho již zařadil do mapy prostoru. (mapa sjezdu viz níže detail svahů pod Klecanama) (38km/628m)
23.6. 2008 - Zase sám, ty kolegové jsou nějací flákači. Moc se mi nechtělo tak jsem se namotivoval tím, že ujedu 1000m převýšení, což jsem nakonec nedodržel, protože zase chtěl jsem být nějak rozumě doma. (44km/879m)
1.7. 2008 - Po dlouhé době opět s Lukášem. Tentokráte jsme vynechali nějaké kopce v úvodu, abych mu ukázal Downhill, poslední sjezd neboli Klopenku a také cestu nad vodou do Řeže. Měl jsem radost, že z se mu vybrané části trati líbily. Mimo jiné jsme také objevili technický výjezd na první vyhlídku, ale nevím jak moc ho budu používat, většinu jsem tlačil. (52km/587m)
28.7. 2008 - Po delší odmlce opět na trati, tentokráte s kolegou Radkem. Ten při sjezdu Masarykem prorazil obě duše, takže se nám výlet zpestřil o opravu. Radek se postaral o ješte jedno zpestření. To když si po opravě zapomněl zpět zavléknout V-brzdy. Nasedl na kolo a hurá z kopce. Začal se řítit dolů po panelech. Naštěstí nezazmatkoval a narval to na nějakou lesní pěšinu, kde byl protisvah jež ho zastavil. Pak už jsme jen opatrně podél vody dojeli zpátky. Radek totiž přední nějak divně zalepil a docela mu to utíkalo. (51km/675m)
18.8. 2008 - Tentokráte s Lukášem. Žádný velký výlet jsme nepodnikli jen jsme se motali okolo Draháňské rokle sem a tam po různých pěšinkách a cestách. Po dlouhé době jsme se projeli i Údolíčkem. (40km/577m)
20.12. 2008 - 5. ročník SSaN za nevalného počasí a spousty bahna. Zůčastnili se jen Zdenda a Radek. (52km/1042m)

Další ročníky SSaN:

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.